Barn er små forskere i skriftspråket
Oppdagende skriving er en metode der barna oppdager skriftens lydprinsipp ved selv å eksperimentere med egen skriving før de formelt har lært seg alle bokstavlydene. Barna oppdager at de ordene vi bruker når vi snakker kan gjøres om til enkeltlyder og skrift. For at barn skal kunne knekke den alfabetiske koden eller kunne tilegne seg skriftens lydprinsipp, må det fokuseres på bokstavlyd og ikke bokstavnavnet.
Det er viktig å ha noe meningsfylt å skrive om, og en felles opplevelse som «egget» kan bidra til at barna har noe å formidle. I etterkant av en felles opplevelse er det fint å snakke om det de har opplevd. Underveis eller etter en slik samtale kan de voksne for eksempel modellere ved å skrive en felles tekst slik at barna kan få tips til hvordan de selv kan skrive.
Det kan være hensiktsmessig å ha tilgjengelige bokstavhjelpere som de voksne kan vise til når barna er nysgjerrig på hvordan en bokstav ser ut. De voksne bør motivere barna til å bruke de bokstavene de allerede kan, om det så er bare den første bokstaven i et ord. Barna kan også gjerne bruke «skribleskrift» eller barneskrift som de voksne kan «oversette» til «voksenskrift». I oppdagende skriving er det ingenting som heter rett eller galt!
Bruk av digitale verktøy i barnehagen
«Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være kilde til lek, læring og innhenting av kunnskap».
Digitale kamera og pedagogisk dokumentasjon har i mange år vært viktige verktøy i norske barnehager. I dag har også ipad og nettbrett blitt mange barnehagers verktøy i arbeid med ulike lek- og læringsopplegg.
Å søke opp informasjon og bilder i lag med barn kan være kilde til samarbeid, kommunikasjon og språkutvikling. Mulighetene er mange og utfordringen er å være kreativ og kritisk til hvordan vi bruker de ulike verktøyene for å må målene satt i rammeplanen.
Senter for IKT i utdanningen har utviklet noen ressurser til barnehagene som dere finner på vår nettside.
Ta en titt!